Leírás

első

Valamelyik évben, talán a ’90-esek elején Nyisztor Gyuri bácsi jött méhkeréki táncokat bemutatni a jászberényi táborba. Engem hívtak, hogy kísérjem őt, meg a párját a színpadon. Bemutattak nekik, és nekiálltunk próbálni. De előtte megkérdezte:
- Ismeri a méhkeréki táncrendet?
- Igen, Gyuri bácsi - feleltem.
- No, akkor mînuntelu, ardelenescu, cîmpinescu, batuta, duba és mînunţelu.
- Gyuri bácsi, a táncházban nem szoktunk dubát játszani.
- Nem tudja?
- Inkább nem.
- Na, jó, akkor legyen batuta után mînunţelu! Kezdhetjük!
Húzom az aprózót, két kéz az asszony vállára, megindul a láb, de rögtön meg is áll. Én is abbahagyom. Gyuri bácsi hozzám fordul:
- Ne haragudjon, én egy öreg ember vagyok, de ez még nekem is lassú.
Tudni kell, hogy táncházban a táncosok mindig arra panaszkodtak, hogy ne ilyen gyorsan. Egy honvédos táncos azt is mondta, hogy ő is kér abból, amit én szedek. Visszatérve Jászberénybe, megyünk ki a színpadra. Tele a nézőtér. Belekezdünk. Jó friss aprózó, utána erdélyes, cîmpinescu, batuta, és már húzom is a két üres húrt, hogy átváltsunk aprózóra. Gyuri bácsi komótosan leáll, elengedi a feleségét:
- Duba nem lesz?
- De Gyuri bácsi, hát megbeszéltük!
- Miért? Nem tudja?
- Nem.
- Jó, akkor legyen mînunţelu!
Ezzel megmutatta a városi zenésznek, táncban ki a főnök. Innentől teljesen jó volt a kapcsolatunk, mesélt az életéről, hogy szinte minden helyre hívják őket, mint a legjobb táncos párt, de nagy bánatuk, hogy gyermektelenek. Viszont ahhoz, hogy így megnyíljon, szükség volt a fenti jelenetre, a próbatételre.