Leírás

első

profilkép:Nemes Zoltán ’mettor’ 

Emlékeim Kallós Zoli bácsiról

Sokakra, így rám is elementáris hatással volt a Kallós Zoltánnal és korszakalkotó népzenei gyűjtésével való találkozás, amikor 1970-ben először átengedte hozzánk a román hatalom.
A kolozsvári Kriterion könyvkiadónál megjelent, gyönyörű magyarkapusi hímzéses rátéttel vászonba kötött Balladák könyvét (lejegyzett gyűjtéseit) jött bemutatni.
Jártam-jártunk diavetítésekkel, magnóbejátszásokkal kísért előadásaira (ő maga is szívesen dorombra, dalra fakadt), és még ma is meg tud borzongatni a soha azelőtt nem hallott dallamokkal-előadásmóddal való találkozás élményének emléke.
Nem feledhetem azt az estét, amikor egy építőipari munkásszállás nagyrészt kelet-magyarországi falvakból jött cigány lakói előtt tartott előadást. A kezdeti feszültség pillanatok alatt feloldódott, amikor elmesélte, hogy magyar-román-cigány vegyes lakosságú faluban született, és dajkája is cigány asszony volt. Lett ott aztán adok-kapok – persze népdal-néptánc értelemben.
Egy alkalommal a Hazafias Népfront Belgrád rakparti központjában tartott előadást (a ház utóbb a Kisgazdapárté lett – ha még van olyan). Sebő Feri és Halmos Béla is muzsikált egy jót utána hegedűvel-gitárral. Vége volt már, amikor az egyik zugban két fehérnép szépen, érzéssel székely és csángó dalokat kezdett énekelni – csak úgy maguknak.
Több se kellett nekem, odasomfordáltam, és én is rázendítettem egy moldvai dalra („Menyecske, menyecske...”), amit az akkor még egyetlen eredeti gyűjtéseket tartalmazó Qualiton-hanglemezről tanultam meg.
Nem tudtam persze, hogy Csoóri Sándorné Marosi Júlia és a bukovinai székely Kóka Rozália az a két dalos kedvű asszony. Nem lettem vón’ ennyire bátor, ha tudom. Ők kedvesen (be/el)fogadtak, Zoli bácsi pedig e szavakkal jött oda hozzám:
„Szépen énekeltél. Gyere el egyszer hozzám Kolozsvárra, a Móricz Zsigmond utcába!”
Komolyan gondolta szavait vagy sem, számomra döntő lökést adott ezzel – még ha évek teltek is el aztán első erdélyi utazásunkig.

1973 szekSzék, 1973.

Kallós Zoltán második látogatása 1971(72?)-ben már a Balladák Könyve magyarországi lemezmellékletes kiadásához kapcsolódott. Dedikálás címén tartott előadásaira addigra rock-koncertnyi méretű tömegek voltak kíváncsiak. Magam is csak úgy tudtam befurakodni
az FMH (Fővárosi művelődési Ház) körtermébe, hogy kabátom a bejáratot oroszlánként védő jegyszedő néni kezében maradt.
Itt a szöveg-zene-diaképek után Sebőék már vonós felállásban muzsikáltak, és a Bartók Együttes hosszú hajú fiataljai (köztük a tizenéves Éri Péter, ifjabb Csoóri Sándor, Szabó Szilárd) táncoltak.
Azután negyven-ötven körüli „vének” álltak fel legényesezni („tempózni” – hogy pontos legyek):
Martin György, Timár Sándor, Novák Ferenc "Tata", Pesovár Ferenc – amint később megtudtam. Itt láttunk először „élőben” széki táncot.
A végén a táncosok segítségével próbálgattuk mi, civilek is a lépéseket. Elterjedt a szóbeszéd, hogy májusban a Könyvklubban „igazi” széki táncház lesz, „lámpapénzzel”, szilvapálinkával. Nem tudom már, hogy jutottunk Pirivel (éppen aznap lett 20 éves) be a kizárólag táncegyüttes-tagoknak szánt rendezvényre – talán a zenészekkel való ismeretség révén. Ezt az eseményt jegyzik azóta a legelső budapesti táncházként.

Muzsikas Tanchaz 73 fmh Piri Imre Benko Imre fotojaMuzsikás Táncház 1973. FMH (Fotó: Benkő Imre)

Táncházasok lettünk hát, és amikor a kevéske nyári szabadságot erdélyi barangolásokkal töltöttük volt el, mindig beköszöntünk Zoli bácsi Panek Katiékkal szomszédos Deák Ferenc utcai otthonba Kolozsváron. Ő pedig rendre elmondta, hova, kikhez érdemes a falvakban az adott időben ellátogatni, ha jó énekesekkel, muzsikásokkal találkozni akarunk. Rá hivatkozva azután mindenütt szeretettel fogadtak bennünket, és a jó pálinka mellett jól tartottak énekkel-muzsikával is, hiszen rokona, jó ismerőse szinte mindenütt volt Erdély-szerte Kallós Zoltánnak, “Zoli tanító bácsinak”, “Zolti bácsinak”...